Outsourcing
Outsourcing v praxi znamená přenesení určitých aktivit a odpovědnosti za ně na externí zdroje. Firma tak činí buď z důvodů finančních – například pro jednorázové nebo nárazové akce není nutné dlouhodobě držet kapacity, anebo z důvodů profesionálních – zadá vykonání určité práce specialistům v oboru, kterými ona sama nedisponuje. Předmětem dodávky může být hmotné zabezpečení (nákup serveru, komunikační infrastruktury) anebo služby (správa počítačové sítě nebo Internetového serveru, apod.).
Hlavním rozdílem mezi klasickým dodavatelem a outsourcingem je v komplexnosti – firma předává veškerou zodpovědnost za jinak firemní aktivitu externímu dodavateli, což nutně znamená vytvořit kvalitní smluvně zabezpečený partnerský vztah na dlouhodobé bázi.
Pohledy na outsourcing:
- technický pohled - outsourcing IT představuje delegování prací spojených s rozvojem a provozováním informačních technologií
- pohledu managementu podniku - outsourcing IT je manažerským nástrojem řízení
- obchodního hlediska - outsourcing IT je strategickým partnerstvím, jehož účelem je zvýšení obchodní efektivnosti.